Omlackeringskostnad vs Chipex Bättringskit

Aug 17 2017

Om du är stolt över din bil, och de där fula reporna från tråkiga stenskott verkligen börjar gå dig på nerverna, så kanske det är på tiden att tänka på att lacka om stötfångaren.

Men att lackera om bilen, oavsett vilken del som behöver lackas, kan kännas lite motigt av flera anledningar än en. För det första så måste du lägga tid på att få en värdering av jobbet. Stressa iväg på lunchen, eller ta tid från din dyrbara helg då du helst vill göra annat som att slappa framför TV:n eller spendera tid med nära och kära.

Men du får den där värderingen, och efter att du fått dig en varm drink innanför skjortan för att lugna nerverna, så är det dags att se över kostnaderna.

Car body painter spraying paint or color on bodywork in a garage or workshop with an airbrush

Priset för en lackering varierar stort baserat på en rad olika faktorer, det kan vara hur duktig din lackerare är (ju bättre rykte desto dyrare), hur noggrant jobbet blir utfört och var du väljer att gå för att få jobbet gjort. Om du går till den verkstad din bilförsäljare rekommenderar kan du nog räkna med att hosta upp en del pengar, då de ofta lägger till en provision för rekommendationen.

Om det är en krockskade-reparatör du besöker kan du räkna med att betala stora summor, ofta för att de är mest intresserade av att ta emot försäkringsjobb. Om du går till en oberoende lackerare kan du komma undan lite billigare.

Så finns det ju olika sätt att lacka bilen, som går i linje med vilken prissättning du får. En liten lätt överlackering på panelen kommer kosta dig mindre än en grundlack, där man plockar isär allt för att sätta ihop på nytt för ett felfritt resultat.

Detta tar ju förstås en del tid och därför kostar det dig lite mer än bara pengar. Många glömmer dessutom att man ofta tar betalt för hur många liter färg som går åt vid omlackeringen. Så det är lite att tänka på.

Mechanic spray painting a car

Om vi ska fortsätta att prata om de lite tråkigare sidorna med en lackering, så har du nu fått ett pris av verkstaden, men du måste ta isär delarna själv för att spara lite pengar. Och om du även klarar att preppa panelen själv (som i att skrubba med sandpapper och släta ut alla trubbiga kanter) så kan du komma undan ännu billigare.

Det är ju helt perfekt – om du har kunskapen, verktygen och tiden till att utföra jobbet.

Och efter allt detta är klart, så kan du fråga dig om det verkligen var värt att spendera flera tusentals kronor på något som inte ger bilen så väldigt mycket högre värde när det är dags att sälja, och som du dessutom måste upprepa flera gånger under bilens levnadstid?

Vi pratar ju om repor i lacken här, och det berör frontpanelen, stötfångaren och vingarna. För det skulle väl aldrig funka med ett enkelt bättringskit? För om du har en superbil, eller en riktig raritet? Hade det verkligen funkat med ett ett enkelt touch up kit?

Faktum är att Chipex bättringskit gör det omöjliga möjligt. Väl ansedda lackeringsföretag som The Ultimate Finish har använt Chipex bättringskit på riktigt värdefulla och unika bilar, som till exempel 1960 Aston Martin DB4 och 1963 Aston Martin DB5, och även på superbilar som Audi R8 V10 och Nero Daytona Black Ferrari 575M – alla med fantastiska resultat.

Nöjda kunder som har tagit foton av sina bilar som fått stenskottsskador och repor i lacken både före och efter kan vittna om att resultaten är imponerande.

Chipex erbjuder 100% färgmatchningsgaranti, och kiten är superenkla att använda.

Skillnaden på vad det kostar dig att gå till en lackeringsfirma versus att använda Chipex talar för sig själv. En stötfångare kan kosta allt mellan 1000 – 3000 kr och uppåt att lacka, beroende på tillverkning, modell och färg. Ett Chipex Bättringskit kostar dig inte mer än 420 kr och det betyder att du nu förslutit det skadade området och har nytt skydd mot rost.

Chipex Bättringskit säljes för 420 kr för (12 repor) och 470 kr för (24 repor) , och 530 kr för den svårt repade bilen. Har du verkligen råd att inte testa? Jag hade hellre sparat pengar…

Skrivet av Chris Davies – en prisbelönt motor journalist för CarProductsTested.com

Foto attribution: Chipex kit i användning på en Audi R8 med tack till The Ultimate Finish