Ford kontra Ferrari: Vilket är världens mest åtråvärda varumärke?

Nov 15 2019

 

Om du fick välja mellan en Ford och en Ferrari, vilken skulle du välja då? Om sökmotorernas statistik är något att gå efter så söker man i många länder oftare på Ford än på Ferrari. Senare studier om vem som söker på respektive varumärke avslöjar dock en hel del. 

 

Om du vill ta reda på i vilka länder man älskar lyxbilar och i vilka man oftare söker efter ett mer praktiskt och prisvärt alternativ, så ta en titt på de senaste rönen frånChipex UK

 

I USA söker man mer på Ford än i något annat land

 

När det gäller att söka på Ford-bilar så ligger USA i topp. Det är faktiskt så att USA söker mer på båda varumärkena Ford och Ferrari än någon annan, med Ford som segrare.  

 

Orsaken till att amerikanerna söker mer på dessa varumärken än någon annan kan vara landets stora befolkning och välstånd. I tillägg har USA en ekonomiskt aktiv tillväxtgrupp som  snarare leasar än köper bil, vilket innebär att fordonsekonomin växer eftersom människor byter bil mer regelbundet. Dessutom grundades Ford Motor Company i USA, vilket förklarar varumärkets popularitet med 1 200 000 sökningar.

 

Indien och Brasilien gillar Ferrari, medan Storbritannien och Frankrike föredrar Ford

 

Efter USA är Indien och Brasilien de länder som oftare söker på Ferrari, med ett genomsnitt på 135 000 sökningar vardera. I Indien hamnar varumärket Ford efter Ferrari med ungefär hälften så många sökningar. I Brasilien söker dock ungefär en fjärdedel, eller 30 100, av dessa på Ford jämfört med Ferrari.

 

I länder som Turkiet, Storbritannien och Frankrike lutar det mer åt Ford, med gott om sökningar på Ford och omkring hälften så många på Ferrari. I Storbritannien görs 201 000 sökningar på Ford jämfört med 90 500 på Ferrari, vilket inte nödvändigtvis är så överraskande med tanke på att Ford hela tiden toppar listorna över de mest populära bilarna i Storbritannien, med Ford Fiesta som nationens favoritbil.  

 

I Europa söker man oftare på Ford

 

I europeiska länder söker man oftare på Ford än på Ferrari, och nästan alla länder har fler sökningar på Ford. I de europeiska länderna hamnar Ford oftare på toppen i länder som Österrike, Danmark, Ungern, Portugal och Belgien, där många fler söker på Ford än Ferrari.  

 

Detsamma gäller inte i Asien, där många länder tenderar att söka mer på Ferrari än Ford. I länder som Malaysia, Indonesien och Singapore söker man oftare på varumärket Ferrari.  

 

Nästan tre gånger fler sökningar globalt på Ford än på Ferrari

 

Enligt  Veygo Dataär Ford ett varumärke som man oftare söker på globalt jämfört med Ferrari. Ford kom på tredje plats i deras undersökning om vilket bilmärke de flesta söker på globalt. Antalet sökningar på Ford hamnade på 6 420 410 medan 2 430 970 sökningar gjordes på Ferrari. Båda varumärkena hamnade efter de två varumärken man söker mest på i världen, nämligen Toyota och Honda, med Ford inte långt efter på en tredje plats.