Hur du kör säkert på vintern

Aug 17 2017

Du öppnar dörren en vintermorgon… och kliver ut i en oväntad snöstorm. Temperaturen har sjunkit snabbt över natten och det snöar kraftigt. Undertill har dessutom isen slagit till.

Du kämpar dig till bilen, bara för att inse att du har lämnat isskrapan någonstans i huset. Du föser undan snön på vindrutan i hopp om att den inte är täckt av is – men det är den. Du kan inte längre känna dina fingrar, så du får med svårighet upp bildörren och hoppar in, försöker få igång motorn och… inget händer. Du hör bara det där klickande ljudet. Batteriet har dött.

En granne har startkablar och du lyckas få igång motorn, och efter att ha värmt upp den tillräckligt för att smälta lite av isen på rutan är du äntligen iväg! I alla fall tills du använder dina spolare för att få bort resterna på rutan, som sedan fryser till is på en gång för att du har slut på spolarvätska.

Du stannar i vägkanten för att försöka få bort isen, och när det är gjort försöker du köra iväg, men hjulen får inte grepp om marken. Du frågar en passerande 4×4 om hjälp. Tyvärr, ingen bogserlina. Desperat kontaktar du bärgaren, men det är 3 timmars väntetid eftersom det är så många andra som ringer.

Snow in street

Du lutar dig tillbaka med en suck, säker på att inget mer kan gå fel. Tills du tittar på bensintanken och inser att den står på röd. Du lämnade din stora vinterjacka hemma, och dina jobbarskor är inte gjorda för snö, så att gå till närmaste verkstad är uteslutet. Och nu har det börjat snöa riktigt ordentligt. Ett sms kommer upp på mobilen från bärgaren: “På grund av vädret och stor efterfrågan kommer vi bli försenade”. Fantastiskt…

Det kanske låter som värsta tänkbara scenario, men det kommer garanterat hända många runtom i landet när det dåliga vädret anländer och förare inte är förberedda. I allra värsta fall kan det sluta tragiskt.

Den 20:e december 2010 rapporterade brittiska AA att de fick in över 28 000 samtal om motorstopp på samma dag, medan RAC i februari 2012 tog emot över 50 000 samtal om döda bilbatterier.

Så hur kan man förbereda sig själv och bilen inför vintern? Med information från olika assistansföretag och polisen har vi sammanställt en praktisk guide.

Observera: det är värt att skriva ut listan.

Hur du förbereder bilen inför vintern

Se till att bilen kommer starta! Om temperaturen sjunker snabbt över natten kommer det att påverka batteriet. Om det är gammalt borde du fundera över att byta ut det. Något väldigt användbart är ett starthjälpsbatteri så att du inte behöver låna grannens. Startkablar är billiga att köpa och borde alltid ligga i bakluckan, oavsett årstid.

Fyll på med spolarvätska. Dålig sikt leder till olyckor, och det är viktigt att hålla rutan ren medan du kör. Ett vanligt misstag är att ta närmsta flaska från hyllan på bensinmacken och hälla i. Men läs alltid etiketten! Vissa är utspädda och bara till för några få minusgrader. Köp koncentrerad spolarvätska och späd ut det själv beroende på hur kallt det är (kom ihåg att tänka på hur kallt det blir i vinden, inte bara temperaturmässigt). De bra spolarvätskorna skyddar från – 35˚ och ner.

Kan du se bra genom vindrutan? Även om du har bra spolarvätska har det inte mycket betydelse om dina vindrutetorkare är gamla eller söndriga, för det kommer bara leda till dålig sikt ändå. Det rekommenderas att köpa nya, och det vore bra att vanemässigt rengöra insidan av glaset för att skydda från bländande ljus.

Blanda ditt frostskyddsmedel rätt. Ett vanligt misstag för förare är att fylla på sina värmeelement med vatten under sommaren. Men när vintern kommer kan blandningen frysa till is om den inte har blandats ordentligt. Om du inte är säker på vilken blandning du borde använda, åk till närmaste verkstad så tar de bara en liten avgift för att fixa det åt dig.

Kolla dina däck. Ju bättre grepp kvar, desto bättre. Ett mönsterdjup på åtminstone 3mm rekommenderas för vinterkörning. Om dina däck ser slitna ut och området där du bor får mycket snö och is kan det vara bra att köpa året-runt-däck för bättre väggrepp.

Kan du ens komma in i bilen? Ett ofta förekommande problem i minusgrader är att fukt på dörrarna fryser till is och gör dem svåra att öppna. Dörrlås kan också frysa och låsa dig ute. För dörrarna, använd antingen lite Vaselin eller vanligt polermedel. För låsen, använd någonting som WD40 för att de inte ska frysa till.

Har du tillräckligt med bränsle? Om du fastnar i trafiken eller helt enkelt inte kan få grepp om marken kan du bli sittande i flera timmar. Du kommer behöva hålla dig varm genom att ha motorn igång, och det använder såklart bränsle. Ett annat problem är att bensinbilar ibland inte kommer fram på flera dagar, så se alltid till att ha bränsle i tanken på vintern, och ha också en dunk i bakluckan i rätt typ av container.

Förberedelser inför vinterkörningen

Här nedan hittar du en lista över saker du borde ha i bilen. Det kanske låter dyrt och överdrivet för vissa, men det är sunt förnuft och dessutom vad räddningstjänster som polisen och brandkåren rekommenderar att du tar med dig.

Car stuck in snow

För att ha all utrustning till hands är det bäst att ställa en låda i bakluckan och lägga några av de större sakerna där.

Det här är inget du kan ta med dig, men: Kolla väderleksrapporten – om det ser ut att bli dåligt väder, fundera över om du verkligen behöver resa eller inte.

Isskrapa och avisningsspray. Kolla alltid vilken temperatur avisningen klarar av.

Snöskyffel. Platssparande versioner finns att köpa.

Startkablar och starthjälpsbatteri

Varm och väderbeständig jacka

Tjocka filtar till dig själv och passagerare

Tjocka handskar. Skulle du behöva skotta snö kommer du vara glad att du har dem!

Kängor och tjocka strumpor

Solglasögon för att inte bländas av den låga solen

Mobilladdare

Mat och dryck. Termosflaskor kan köpas för att ha varma drycker till hands.

GPS och/eller vägkarta.

Ficklampa med extra batterier eller en laddningskabel.

Snöstrumpor. Skulle du förlora väggreppet är snöstrumpor ett utmärkt sätt att komma iväg igen. De används ofta av bärgningstjänster.

Snökedjor. Vid mer extrema väglag är kedjor bättre än snöstrumpor.

Bogserlina. Köp en lång och ganska tjock. Det rekommenderas att den klarar minst 3 ton.

Till sist: Ta det försiktigt, var alltid förnuftig och kör enligt väderlaget.

Chris Davies är en prisbelönt motorjournalist som skriver åt CarProductsTested.com

Foton: Istäckt bil: Endlisnis; Snötäckt gata: Mark Hillary; Bil fast i snön: Laurel F