Skydda lacken från vinterskador

Aug 17 2017

Gritting

Vintern är precis runt hörnet, så att skydda din bil från korrosion och rost är extra viktigt för att hålla den i gott skick.

En bil är oftast det näst dyraste köp du någonsin gör; att köpa hus eller lägenhet är det enda som är dyrare. Vi lägger ut flera hundra tusen på att köpa dem, och tusenlappar på att underhålla dem varje år. Att skydda lacken från skador är det näst viktigaste efter rutinmässiga besök hos verkstaden – det kan annars bli dyrt om bilen tar skada.

Vintern är speciellt farlig för oss i Sverige där vi har flera veckor eller till och med månader av snö och is. Tänk dig alla sätt vi bilägare redan försöker skydda lacken: vi använder produkter som Hammerite, Waxoyl eller Dinitrol för att täcka underredet, polermedel, vax och tätningsmedel för att skydda lacken och hjulen, och till och med däckglans för att skydda gummit runt dem.

Så, du har gjort ditt bästa för att förbereda din ögonsten inför vintern – eller har du?

Om din bil, likt de flesta, har några lackskador, eller till och med en hel sida täckt av dem från regelbunden motorvägskörning, kan vintern få dessa att gå från nästan omärkbara till att ge bilen bubblig lack. Hur?

Salt och grus från vägarna kan faktiskt fastna i din bil och sedan allvarligt korrodera och skada oskyddad metall, inklusive lackskadorna som tidigare nästan inte syntes.

car in winter

Något annat som är skadligt är vatten som expanderar i kalla temperaturer, som under existerande repor eller stenskott. Om vattnet tar sig under det översta lagret av färg och fryser till börjar det snabbt expandera, vilket trycker upp lacken och lämnar en bubbla som mer vägsalt kan ta sig in i och korrodera.

Skulle det hända måste lacken i området tas bort, korrosionen hanteras och sedan kan bilen omlackeras – ett dyrt och tidskrävande arbete, och inget de flesta av oss vill behöva ta itu med under vintern.

Så, vad är lösningen? Att använda bättringsfärgen som kom med bilköpet och som har legat i handskfacket i fem år? Inte om du inte vill att reparationen ska se precis lika hemsk ut som själva skadan, i en färg som bara är snarlik resten av lacken.

Så hur lagar man stenskotten effektivt? Med Chipex bättringsfärg, såklart! De traditionella bättringsfärgerna ser alltid hemska ut, och då måste man dessutom ha på ett lager klarlack efteråt. Det matchar aldrig ordentligt och syns tydligt i alla ljus.

Chipex bättringsfärg tillverkas för hand enligt din bils exakta färgkod, kommer förblandad med klarlack och blandar sig sömlöst med omkringliggande lack, för en otroligt professionell finish.

Färgen är så bra att Morgan Motor Company – som är världsberömda för sina handtillverkade bilar – har valt Chipex som sin officiella leverantör. Ett riktigt bevis på produktens kvalitet!

Chipex färg har testats och recenserats av flera tidningar, hemsidor och bilklubbar – och du hittar några exempel här -inklusive: GTPorsche, The Sunday Times, Octane, MG Car Club, MX-5 Owners Club och AutoExpress.

before and after

Fördelarna med att använda Chipex bättringsfärg

Det finns flera fördelar med att använda Chipex för att laga stenskott och repor på billacken: det är kostnadseffektivt, snabbt och lätt att använda (med enkla instruktioner inkluderade), färgen är 100% matchad (garanterat), och viktigast av allt är att det vintertid förebygger lackskadorna från att rosta, så du undviker dyra omlackeringskostnader i framtiden.

Så när du överväger vilka produkter du ska köpa för att skydda bilen inför vintersäsongen, se till att välja Chipex för att inte låta stenskott och repor rosta och korrodera lacken.

Chris Davies är en prisbelönt motorjournalist som skriver åt CarProductsTested.com

Foton av: Jeep: Dustin Gaffke, Saltspridare: Highways Agency